Hvordan var forholdet mellom Peter og Maria Magdalena?

Forholdet mellom Peter og Maria Magdalena må ha vært som forholdet mellom Peter og Johannes, eller Peter og Paulus, eller Peter og Salome osv. Artikkelen er laget ved Navarras universitet.

● Johannesevangeliet henviser til dagen etter sabbaten, da Maria Magdalena gikk til graven hvor Jesus var gravlagt. Etter at hun hadde sett at steinen var rullet bort fra inngangen til graven, løp hun av sted for å fortelle det til Simon Peter og den andre disippelen, han som Jesus holdt så meget av. Da de fikk nyheten, skyndte de seg til graven, der Maria Magdalena senere møtte den oppstandne Herre (Jo 20,1-18).

► Dette er alt evangeliene forteller om forholdet mellom Peter og Maria Magdalena. Fra en historisk synsvinkel er det ikke noe mer å si.

► Peters evangelium, et apokryft skrift sannsynligvis fra det annet århundre, som også gjenskaper de siste scenene i lidelseshistorien, oppstandelsen, og møtene med den oppstandne Herre, kaller Maria Magdalena ”Herrens disippel”.

● I den marginale litteraturen fra gnostiske sirkler finner vi forskjellige tekster der konfrontasjoner mellom Peter og Maria Magdalena blir beskrevet. Det er viktig å huske på at disse tekstene ikke har historisk troverdighet. De henviser til oppdiktede samtaler mellom de forskjellige personene, som en måte å spre det gnostiske budskapet på.

► I Maria Magdalenas evangelium, som i andre gnostiske evangelier, virker det som om Peter misliker de såkalte ”hemmelige åpenbaringene” som Maria Magdalena mottar.

● En annen tekst, som tilsynelatende er eldre, er Thomasevangeliet. Her er det en historie der Peter sier: ”La Mariham forlate oss, for kvinner er ikke verdige til livet.” Jesus svarer da: ”Jeg skal selv lede henne for å gjøre henne mannlig, slik at hun også kan bli en levende ånd i likhet med dere menn. For enhver kvinne som gjør seg selv til mann vil tre inn i himmelens rike.”

► I Pistis Sophia blir Peter utålmodig og klager over at Maria forstår troens mysterier bedre enn andre, skjønt på en gnostisk måte. Jesus gratulerer henne også, og Peter sier: ”Min Herre, vi tåler ikke denne kvinnen, for hun tar muligheten fra oss og har ikke latt noen av oss tale, men hun diskuterer mange ganger” (36). I denne scenen er imidlertid Marta, Lasarus søster også til stede, så denne Maria kunne være Martas søster, og ikke Maria Magdalena, men hentydningen kunne ha vært til begge Mariaer.

► I disse tekstene legger vi merke til noen tydelige trekk fra rabbinsk tankegang, der kvinner ble sett på som ikke i stand til å verdsette religiøs doktrine (jf. Jo 4,27), samt klassiske elementer fra gnostisk antropologi, der kvinner spiller en grunnleggende rolle som redskap for å kommunisere esoteriske åpenbaringer.

● Forholdet mellom Peter og Maria Magdalena må ha vært som forholdet mellom Peter og Johannes, eller Peter og Paulus, eller Peter og Salome osv.

► Dette betyr sannsynligvis at forholdet var helt korrekt slik det bør være mellom en som står i Kirkens ledelse og andre som hadde vært disipler av Herren, og som etter oppstandelsen ga vitnesbyrd om den oppstandne Herre og forkynte evangeliet.

► Enhver annen insinuasjon om disse forholdene er et resultat av fri fantasi.